"Imagination rules the world" Napoléon Bonaparte

märts 04, 2011

Vaatamisväärsus nr 8 - mälestuskivi "Solidaarsus"

Hakkan nüüd tagantjärgi mõningaid asju lisama ;)

Lumme mattunud Solidaarsus. Pic by M
01.12.2010 Vaatamisväärsus nr 8  - Mälestuskivi "Solidaarsus" - samal päeval Eduard Vilde monumendiga, sai pilk peale visatud ka Vabaduse väljaku veeres passivale kivile, mis mind alati paelunud on, kuna sõna "solidaarsus" meenutab mulle alati sama sõna vene keeles ja ma pole siiani päris kindel, miks (samuti tuleb mulle meelde Poola ja mees nimega Lech Walesa). Tõenäosus, et tegu on gümnaasiumi ajalootundidega, on kuskil 95% lähedal.

Esimesel detsembril 2010 oli Tallinna linna ilmselgelt tabanud lumelabidate/lumelükkajate kriis, kuna nii Eduard Vilde kui ka seesama Solidaarsuse kivi olid ilusasti külastatavad vaid kaugelt. Tänaseks on loomulikult vähemalt Solidaarsuseni suudetud tee puhastada, kuid selleks läks ligi 2 kuud. Ja tõenäoliselt andis selle teekese puhastamiseks tõuke üks väike asi nimega paraad, kuid ärme siinkohal detailidesse lasku, kuna ma võin ka eksida ning veebruari alguses läks Solidaarsust millekski muuks vaja vabastada. Kes teab...

Maakera, millel domineerivad Varssav ja Tallinn. Pic from nagi.ee
Üldiselt on aktiviteet selle mälestuskivi juures madal, kuigi asub ta niivõrd külastatavas kohas. Võib-olla on põhjuseks ka see, et need, kes selle juurde satuvad suurt muud infot ei saa (kui mitte kivi taha ronida), kui suures kirjas "SOLIDAARSUS".  Wikipedias pole seda muideks üldsegi mainitud. Nii.. nüüd aga tuleb mul ilmselt parandada sõnadevalikut "alati paelunud" - kivi nimelt avati alles 20.08.2010 (sic! - ma arvasin, et see on seal aastakümneid seisnud) Poola samanimelise rahvaliikumise 30. aastapäevaks kahasse Chopini pingiga (mida ka külastanud olen, kuid sellest edaspidi). See oli minule tänase päeva bombshell.

Mälestusmärgi autor on Aime Kuulbusch-Mölder. Kivi, mis veidi rohkem kui kuu aja pärast Vabaduse väljakule pandi, valiti 10. juulil Eestis skulptori ja (praeguseks endise) Poola suursaadiku Tomasz Chłońi koostööna. "Solidaarsuse" liikumise taustast uurige ajalooõpikutest või mõnest muust toredast allikast :)

Kommentaare ei ole: